گوگل استراتژی جدیدی را با نام mobile-first indexing، جهت ایندکس کردن وب‌سایت‌ها در موتور جستجوی خود پیش گرفته است.

گوگل از زمان راه‌اندازی موتور جستجوی خود (حدود ۲۰ سال پیش) تاکنون، برای تعیین پارامتر‌های رتبه‌دهی نظیر میزان ارتباط با هدف شکل‌دهی به ایندکس جستجو، همواره از نسخه‌ی دسکتاپ وب‌سایت‌ها استفاده کرده است. در سال ۱۹۹۷ بخش عمده‌ای از استفاده‌ی کاربران از محتوای اینترنتی، از طریق کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌ها صورت می‌گرفت، در حالی که شهرت یافتن دستگاه‌های موبایل و استفاده‌ی عموم از آن‌ها، نیازمند یک فرصت ۱۰ ساله‌ی دیگر بود.

گوگل با پی بردن به اینکه، بسیاری از جستجوهای کاربران با استفاده از دستگاه‌های موبایل انجام می‌شود، آزمایش روند دیگری موسوم به mobile-first indexing را آغاز کرده است. این موضوع می‌تواند برای وب‌مسترها، بسته به نوع پیکره‌بندی وب‌سایتی که در اختیار دارند، جالب توجه باشد.

گوگل با اذعان به اهمیت موضوع مورد بحث، اعلام کرده است:

ما متوجه اهمیت تغییر اخیر در روند ایندکس خود هستیم و با جدیت آن را دنبال می‌کنیم. طی ماه‌های آینده، به دقت متد جدید خود را در یک مقیاس کوچک آزمایش کرده و پس از آن که از رضایت‌مندی کاربران از متد جدید، اطمینان حاصل کردیم، این تغییرات را در مقیاس بزرگ‌تری اعمال خواهیم کرد.

اگرچه وب‌سایت‌های پویا و بهینه شده برای موبایل، نیازمند تغییر چندانی نیستند، اما گوگل برای آن دسته از وب‌سایت‌هایی که برای دستگاه‌های موبایل و دسکتاپ، مارک‌آپ جداگانه‌ای دارند، چند توصیه داشته است. در غیر این صورت، وب‌سایت‌هایی که تنها برای استفاده در دستگاه‌های دسکتاپ بهینه شده‌اند، مطابق روند کنونی ایندکس خواهند شد.

وب‌مستر وب‌سایت‌هایی که نسخه‌ای بهینه شده برای موبایل ندارند، احتمالا با شنیدن این خبر، انگیزه‌ای برای توسعه و به کارگیری راهکاری مناسب را خواهند داشت. با این حال گوگل بهره‌گیری از یک راهکار محتاطانه را توصیه می‌کند، چرا که "یک وب‌سایت دسکتاپ‌-محور با عملکرد مناسب، بهتر از یک نسخه‌ی موبایل نابسامان است".

خروجی سایت