دوشنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۲ طي مراسمي کتابخانه صوتي کودکان نابینا و کم بینا با حضور تعدادي از مقامات و مسئولان عالي رتبه و محترم جمهوري اسلامي ايران و جمعي از اصحاب رسانه در ارسنجان افتتاح شد.
در اين مراسم، مقامات و مسئولان انجمن نابینايان ايران، سازمان هاي بهزيستي، توان بخشي، عصاي سفید، ارشاد و فرهنگ اسلامي، نمايندگان مجلس، استانداري ها، فرمانداري ها، خیرين و پزشکان و همچنین جمعي از خبرنگاران و اصحاب رسانه حضور داشتند.
علي اکبر جمالي، رئیس هیات مديره و مديرعامل انجمن نابینايان ايران در اين مراسم گفت: "با عنايت به محدوديت ها و عدم وجود امکانات مناسب در جامعه براي کودکان نابینا و کم بینا از جمله دسترسي به منابع علمي، فرهنگي و درسي، ايجاد کتابخانه هاي ديجیتال گويا مي تواند خصوصاً در مناطق کمتر توسعه يافته منشا خدمات فراواني براي اين قشر از جامعه باشد. لذا افتتاح کتابخانه ديجیتال گويا ويژه کودکان نابینا و کم بینا در شهرستان ارسنجان منشا اين خدمات خواهد بود" .
در همین راستا، منصور شادکام، قائم مقام انجمن نابینايان ايران نیز گفت: "ايجاد کتابخانه ديجیتال گويا ويژه کودکان نابینا و کم بینا مي تواند باعث رشد و شکوفايي و پويايي استعدادهاي نهفته نونهالان نابینا و کم بینا باشد و پنجره اي به سوي روشنايي و رسیدن به کمال براي آنها بگشايد".

سامسونگ در راستاي خدمات عام المنفعه خود اقدامات مختلفی را در کشورهاي جهان انجام می دهد. به طور مثال در سال ۲۰۱۲ اقدام به تاسیس موسسه فناوري در اروپا، مدرسه هوشمند Project Hope در چین، لابراتوار کودکان در مصر، پروژه آموزش براي همه در روسیه، کتابخانه هاي صوتي در ايران، کتابخانه هوشمند در ويتنام، مجتمع فرهنگي در آمريکاي جنوبي و دهکده ديجیتال در آفريقاي جنوبي کرده است.
يکي از مسائلي که سامسونگ به آن اهمیت ويژه اي مي دهد، بخش هوشمندسازي مدارس است و طرح هاي آزمايشي براي آموزش و مدرن کردن مدارس با عنوان Project Hope در بیش از ۲۰ کشور از جمله بريتانیا، آلمان، فرانسه، جمهوري آفريقاي جنوبي، عربستان سعودي و برزيل اجرا کرده است. آکادمي و لابراتوارهاي مهندسي نیز در  کشورهايي چون آفريقاي جنوبي، کنیا، نیجريه، ترکیه و اندونزي داير شده که هدف از آنها بالا بردن سطح و میزان اشتغال زايي در اين کشورهاست.
از ديگر مسائل مهم از نظر سامسونگ بهداشت و بحث پزشکي است که با ارسال بیش از ۷۰ نفر کارمندان و کارشناسان خود به مناطقي که به کمک هاي ضروري پزشکي نیاز دارند اقدام به ساخت مرکز پزشکي سیار کرده که در آن از انرژي خورشیدي استفاده مي شود. 
بحث بعدي و مهم از نظر سامسونگ کمک به افراد ناتوان و معلول است. اين شرکت محصولاتي را مخصوص افراد معلول و ناتوان از جمله نابینايان ساخته است که از میان آنها مي توان به ماوسِ ابزارهاي گلکسي تب اشاره کرد که متون را مي خواند. علاوه بر اين، اين شرکت براي افراد معلول جسمي، فناوري را با نام eyeCan طراحي کرده که يک ماوس است که با حرکات چشم کنترل مي شود.
براساس آمارهاي سازمان بهداشت جهاني در هر ۵ ثانیه يک نفر در جهان نابینا مي شود و هر دقیقه، يک کودك نابینا به دنیا مي آيد. در حال حاضر ۲۸۵ میلیون نفر با مشکلات بینايي در جهان وجود دارند که حدود ۳۹ میلیون نابینا و بیش از ۲۴۲ میلیون نفر کم بینا هستند. اين در حالي است که ۳۰ میلیون نفر از اين ۲۸۵ نفر را کودکان تشکیل مي دهند . در ايران نیز حدود يک میلیون و ۲۱۱ هزار نفر داراي معلولیت هستند که از اين تعداد ۱۲۰ هزار نفر آنها نابیناي مطلق هستند. اين گروه از شهروندان امکان استفاده از خدمات و امکانات شهري، اقامتي، تفريحي و غیره را همانند افراد عادي ندارند و از بسیاري از حداقل هاي حقوق شهروندي محرومند.
مناسب سازي فضاهاي شهري، کارآفريني، حمايت از دانشجويان نابینا، دسترسي به کتاب ها، نشريات و ساير منابع اطلاعاتي و سخت افزارها و نرم افزارهاي ضروري از جمله خواسته هاي آنهاست. البته در اين مسیر، انجمن نابینايان ايران که در ۲۰ آذر ماه تاسیس شده، تاکنون اقدامات سازنده اي در زمینه کمک به نابینايان براي ورود امن به اجتماع و گذر از محرومیت هاي عضوي و تبديل کردن افراد نابینا به عنصري موفق و توانمند در جامعه داشته است.
همانطور که گفته شد، اين شرکت در ايران اقدام به احداث کتابخانه صوتي مخصوص کودکان نابینا و کم بینا کرده است.اگر بخواهیم آمارهایی از ایران درباره وضعیت کتابخواني در ايران و به طور خاص در میان کودکان نابینا به دلیل عدم دسترسي آنها به تمامي محتوا ارايه دهیم باید گفت هر ايراني به طور متوسط فقط ۲ دقیقه از روز را به مطالعه اختصاص مي دهد. در حالي که اين میزان در کشورهاي توسعه يافته حدود ۱۹دقیقه در روز است. علاوه بر اين، به ازاي هر دو کودك ايراني فقط يک کتاب چاپي وجود دارد.  حال حساب کنید براي نابینايان اين آمار چگونه خواهد بود!
 
بر همین اساس شرکت سامسونگ با در نظر گرفتن نیاز نابینايان به تجهیزات خاص و همچنین کتاب هاي مخصوص، اقدام به احداث چندين کتابخانه صوتي براي کودکان نابینا و کم بینا در سرتاسر کشور کرده است. در سال گذشته، پنج کتابخانة صوتي در شهرهاي زنجان، بندرعباس، ارومیه، کاشان و سنندج داير شد. امسال نیز اولین کتابخانه صوتي براي کودکان نابینا و کم بینا در تاريخ ۱۱ آذر در ارسنجان فارس افتتاح شد.
سامسونگ در نظر دارد که تعداد ۵۶ مرکز فرهنگي، شامل ۲۳ کتابخانه مخصوص نابینايان و ۳۳ مدرسه هوشمند احداث کند. در اين مراکز علاوه بر استفاده از تجهیزات مخصوص، کودکان نابینا براي تعامل با کامپیوتر و ابزارهاي مدرن الکترونیکي مي توانند از کتاب هاي صوتي و فیلم هاي توصیفي نیز بهره مند شوند.

خروجی سایت