با یادگیری ۳ ترفند حرفه‌ای درباره‌ی عکاسی به سبک طبیعت بی‌جان و صحنه‌آرایی شده، می‌توانید عکس‌های حرفه‌ای‌تری در اینستاگرام منتشر کنید.برخلاف بیشتر ژانرهای عکاسی، در عکاسی به سبک طبیعت بی‌جان (Still life) نیازمند دو سطح از ترکیب هنری شامل ترکیب چهارچوب عکس و ترکیب اثاثيه صحنه نمايش هستیم. مورد دوم به‌طور معمول استایل‌دهی عکس یا صحنه‌آرایی قبل از عکاسی نامیده می‌شود. ویدیوی کوتاهی که در ادامه مشاهده خواهید کرد، سه نمونه از ترفندهای ویژه‌ی عکاسی صحنه‌آرایی شده را نشان می‌دهد. در این ویدیو دو عکاس به نام‌های دانیل اینسکیپ و راشل گولاتا این سه ترفند را آموزش می‌دهند.

۱- پرسپکتیو یا ژرفانمایی

سه ژرفانمایی (Perspective) رایج برای انتخاب وجود دارد که شامل پرسپکتیو ۴۵ درجه، خنثی (Neutral) و چشم پرنده (Bird’s eye) است. ژرفانمایی چشم پرنده با نام ژرفانمایی کاملا مسطح (Flat lay) هم شناخته می‌شود. هیچ کدام از موارد لزوما بر پرسپکتیو دیگر برتری ندارد، اما هر سه پرسپکتیو باید در جعبه‌ی ابزار عکاسی به سبک طبیعت بی‌جان که به نوعی عکاسی صحنه آرایی شده (Photo styling یا Photo Staged) نیز هست، وجود داشته باشند.

۲- صحنه‌آرایی خارج از فرِیم

یکی از شایع‌ترین اشتباهات عکاسان مبتدی، زمانی است که در عکاسی به سبک طبیعت بی‌جانِ صحنه‌آرایی شده مخصوصا با ژرفانمایی کاملا مسطح، داخل فریم یا چهارچوب عکاسی را پر از اشیاء بی‌جان می‌کنند. اما طبق گفته‌های اینسکیپ، صحنه‌آرایی خارج از فریم (Overfill the Frame) حسی به بیننده القا می‌کند که گویی خواننده به تماشای یک گوشه‌ی کوچک از صحنه‌ای بسیار بزرگ و بسیار جالب توجه دعوت شده است.

۳- خطوط راست در مقابل منحنی‌های S شکل

ترفند بعدی، شامل توصیه‌ی بسیار مهم و اکید ما به علاقه‌مندان عکاسی با گوشی هوشمند و اینستاگرام است. مغز ما به علمِ هندسه، احساسات و جنسیت تخصیص می‌دهد؛ به‌طوری‌که خطوط راست و لبه‌های سخت، حسی مردانه و تهاجمى‌تر و منحنی‌های S شکل و اشیاء گرد، حسی زنانه و صمیمی‌تر به تماشاگر القا می‌کنند. بنابراین بهتر است ابتدا در مورد نوع حسی که قصد دارید تصویر ثبت‌شده‌ی شما به بیننده القا کند، تصمیم بگیرید و سپس اشیاء بی‌جان خود را برای هماهنگی با حس مورد نظر درصحنه آرایی استفاه کنید.

خروجی سایت